kasut

Posted by bosz Monday, 17 December 2007

bismillah.... alhamdulilah....

us we ada kata kat aku...kita kena selalu cuba buat tiga perkara nie dalam semua perkara untuk hidup BAHAGIA

1. salamatus sodri (berlapang dada)
2. husnul dzon (berbaik sangka)
3. bermanis muka..senyum selalu (sengih pon ok)

tapi memang betul pon ape yg dia kata tu n memang payah sebenarnya nak buatkan ketiga tiga perkara tu..bermula kita bangun dari tido sampai laa kita nak tido balik...

tambahan pula kalau kita sering berjumpa dengan orang dan masyarakat yang berlainan hampir setiap hari

dan perlu berurusan dengan manusia yang berbagai fe-el,ditambah ujian keSABARan dari Pencipta yang Maha Hebat....

kota Shoubra,penduduk nya hampir mencecah 3 juta ..so memang kalau kuar rumah payah nak jumpa dengan orang yang sama setiap hari..kecuali orang yang memang menetap di situ atau ade premis perniagaan di situ.....

kalau yang selisih kat jalan nie..memang leh kata hehari orang yang berlainan...hampir setiap hari naik metro(keretapi bawah tanah),tremco(van) dan bas...ke destinasi yang sama...masa yang nak sama..tapi tak jumpa orang yang sama naik kenderaan awam dengan kita....Subhanallah....

kalau tertinggal barang kat sesuatu tempat tuu...niat sedekah laaa..memang payah nak dapat balik...selipar aku kat masjid pon banyak kali nak hilang dan pernah hilang.selipar lama n buruk pon belum tentu selamat....tu dah tanda tuu,tulis nick name lagi...sebab tu org bawak masuk kasut/selipar dalam masjid..letak kat rak depan...insyaAllah tak hilang....

terimbas kat Mekkah setahun yang lalu, dah setahun rupanya...
aku pakai selipar baru hampir setiap dua hari...nak wat camna..nak ilang...beli la baru...nikmat jugak sebenarnya..nikmat pakai selipar baru..

waktu kecik2 dulu

bosz : abah,kenapa abah letak kasut sebelah kat tangga kiri ,sebelah lagi kat tangga kanan???
abah : kamu kalau pi surau or masjid,letak kasut tu sebelah kat tangga lain, sebelah lagi tangga lain...insyaAllah tak hilang...tempat jauh jauh sikit
bosz : ooooo...baeekk..

tapi memang betui pon, tak ilang.pencuri nak pinjam pon dia tak jumpak carik...kat malaysia or kat mana mana pon sama jaa masalah kasut ilang nie...

penah kasut aku hilang kat sebuah masjid kat sayidah aishah,cairo,sedih..nak beli kasut baru kat luar masjid tuu..kebetulan ade orang jual kasut..cam tau tau jaa,orang nak beli...beli laa kasut..pastu jalan laa ke masjid balik sebab member semua tunggu kat masjid lagi...dalam perjalanan tuu..tengok ade sorang pak long nie jual kasut bundle bebanyak berdekatan dengan masjid tu jugak....sekali pandang ade kasut warna biru...kasut aku yang hilang tu..ape lagi terus serbu laaa.....aiseh, cantik punya kasut dia dah bersih kan..cam kasut baru tuu..tapi aku kenai laa kasut aku.. ada bau aku..huahuhauhauh
bertekak dengan ammu(pak long) tuu...

bosz : ammu, nie kasut wa, lu sudah angkat(curi) pastu lu juai...(dalam arab ammiah mesir sebenarnya tapi aku tulih cam cina cakap melayu)
ammu: mana wa tau, itu olang muda sulah kasi sama wa, wa beli sama dia,lu kalo mau angkat lu kasi beli la sama wa..

aiseh,kasut aku kena curik,aku nak kena beli plak..baik beli kasut baru...

bosz : tarak ,nie kasut wa...wa mau amik..kalau lu talak kasi,wa tepon polis
ammu : (__) ??? terkedu ammu tu

hmmmm....
dapat balik kasut lama dan dah beli kasut baru..tapi time tu laa..sekarang dah pakai kasut lain...

ada apa dengan jenama kasut...kalau harap kasut jaa hebat,cantik,tapi takleh nak korban utk Islam...buat mende..kan???
- takde kena kat sapa sapa...

tu yang kena berlapang dada,bersangka baik dan bermanis muka... :)

p/s :don suka pakai kasut DC, zulkhair suka converse , ajis selalu aku tengok berselipar jaa...jenama ONDA..hik

aku suka jenama bowling,abah pon rasanya...tapi tak de kat sini selipar jenis camtuu..huhu

1 Comment

  1. Hello I just entered before I have to leave to the airport, it's been very nice to meet you, if you want here is the site I told you about where I type some stuff and make good money (I work from home): here it is

    Posted on 1:42 am, January 04, 2008

     

Pengunjung

Kawan Kawan Bosz