usai imtihan..2009

Posted by bosz Monday 22 June 2009

bismillah walhamdulillah

Maaf lewat untuk meng"Update".. sampai ada peminat, pelawat dan semua blogger ternanti nanti (ayat macam best!) dengan post baru.

Maklum la.. pasca (selepas) imtihan nie memang lebih busy dari semasa imtihan. tak dinafikan .. kalau nak diibaratkan dengan misalan..macam empang saddul ally di aswan yang mengempang dan menahan air sungai NIL yang banyak dan dalam itu kemudian tiba tiba empang itu pecah.. nauzubillah..hanya ibarat..jangan betul betul pecah sebab kalau benar berlaku Mesir akan tenggelam dan bandar aswan dan luxor akan hilang dalam peta. Begitu lah program dan jadual kerja yang padat dan banyak setiap hari itu semuanya terempang dengan empangan imtihan. Bila pecah empang imtihan itu.. berterabur dan berselerak jadual dan tugas sehingga tak sempat nak menyingkap tabir blog nie.. hanya sempat jenguk untuk menjawab di shout box tapi tak update..

empangan aswan

Kena ada PA merangkap SU dan SR (SuriRumah) kot untuk jadual yang lebih teratur.Heh.Tutup mulut.
gambar imtihan tahun lalu (2008)

Usai imtihan pagi Khamis aritu, kami seramai 100 lebih pelajar shoubra mengambil kesempatan akhir untuk bergambar bersama sama selepas 3 @ 4 tahun bersama bergelumang dengan Ilmu Qiraat di Maahad Khazindarah Shoubra ini. Katanya natijah akan keluar dalam masa 2 minggu dari sekarang. Kemungkinan besar 7 Julai. Ketika ini, telah ramai sahabat sahabat sepengajian yang sudah menempah tiket untuk balik ke Malaysia. Yang dah balik pon dah ada, terutamanya yang dah berumah tangga. Ada banyak tanggungjawab yang perlu dilaksana. Rindu anak katanya. Walaupun sebenarnya Rindu pada yang lain lebih dirasa.


Macam macam hal dan berita berlaku setiap hari. Baca berita sendiri.

Kalau dalam Malaysia sekarang tengah hangat tentang kerajaan Perpaduan (Unity Goverment). Saya belum mahu komen tentang ini. Just wait and See.

Di Mesir, tadi baru tamat Egypt main bola dengan USA. Rasanya Egypt kalah kot sebab diam je jalan raya tadi.. kalau egypt menang mesti bising dan hon bunyi tak henti henti sampai ke pagi. Meraikan kemenangan dengan pesta di jalanan. Macam demontrasi dan rusuhan jugak sekali pandang. Kalau kat Malaysia mesti dah kena tahan, baru berhimpun secara aman di Ipoh Perak dengan memakai pakaian hitam dah kena tahan.. bersorak atas jalan sebab meraikan kemenangan tanpa permit.. sudah pasti tidur lokap sejam dua. Sebelum dijamin.

ARMA (Asrama Rumah Melayu Abbasiyyah) Kaherah terbakar tengok sini.

Tadi tengok berita AL Jazeera ada pergaduhan besar di Iran.

H1N1 pun masih berleluasa sehingga Malaysia pon masih ada pesakit yang terkena jangkitan. Meningkat hari demi hari. Takut jugak nak berjalan ke negara orang time2 begini. Jaulah ke Turkey pun macam nak kena tunda je.. Kalau tunda pun okay jugak. Masih dalam perbincangan di peringkat penganjur. Saya belum tahu untuk pergi atau tidak.

Selamat Hari Bapa

Tadi dengar kawan bagitahu berkenaan hari bapa, saya memang kurang ambil berat tentang hari perayaan kekeluargaan ni. Bila hari ibu,bila hari bapa, bila hari guru, bila hari nelayan, bila dan bila memang saya kurang ambil tahu. Saya akan ingat Hari Raya ja dengan kuat. Sapa sapa pon. Mesti payah nak lupa bila hari raya akan berlaku. Tanpa sedar, kita akan cukup mengambil berat tarikh islami dalam bulan ramadhan sahaja terutamanya. Kita setiap hari menghitungnya dalam kalendar Islam bilamana 1 Ramadhan menjelma dan setiap hari akan tahu berapa Ramadhan untuk hari berkenaan sehingga tiba pada pengakhir Ramadhan.. Dalam syawal kita masih lagi ambil tahu kalendar Hijri iNi.. tapi selepas itu?? Kita tak sedar dalam bulan berapa untuk kalendar Islami yang kita lalui.. agak agak la, arini berapa haribulan dalam Islam?? tercongak bukan?? pergi la cek balik kalender Islam. Saya tak marah.

Dah dekat dengan Bulan REjab. Kalau di Mesir, 1 Rejab jatuh pada hari Rabu. Jom pakat Puasa sunat. Time tu ada seminar kat sini.

oh Yea. Selamat hari ABAh untuk abah saya. En Abdul Rahman Yahaya. Tadi call tak sempat nak ucap. Juga untuk Abang sulong saya yang dan jadi abah. Semoga dapat mendidik dan mencorak anak anak mu menjadi pejuang dan serikandi Islam. Juga untuk Adik ipar yang akan jadi Abah tak lama lagi. Bulan 10 kalau tak silap. Meh Pak Ngah nak tahnik kan anak itu bagi sehat macam pak ngah. buleh?

Ibnu Umar ada berkata " Bila engkau berada di petang hari, maka janganlah menunggu datang nya pagi hari; dan bila engkau di pagi hari, maka janganlah menunggu datangnya petang hari. Manfaatkanlah waktu sihatmu untuk sakitmu dan waktu hidupmu untuk sakitmu " (Riwayat Bukhori)


" PAGI yang gelap, kini sudah cerah..."
" PAGI itu indah seperti biasa, bukalah tingkapmu curahkan cahaya.... "
Saya suka waktu pagi.. bersemangat di pagi hari..

Selamat Pagi Bloggers.. PAGI!!!

2 comments

  1. at last, berupdate juga!
    ^_^

    Posted on 5:03 am, June 22, 2009

     
  2. ut ae Said,

    saya juga tertunggu update....huhuh

    cerita tentang...masa training untuk kendalikan kem motivasi kami buat refreshment guna ayat pagi juga...
    motivator akn shuot 'Pagi!!'
    peserta akan balas 'Pagi, Pagi, Pagi'

    Posted on 6:05 am, June 23, 2009

     

Pengunjung

Kawan Kawan Bosz