BKASM dan YDP yang berwibawa

Posted by bosz Wednesday 22 April 2009

assalamualaikum

memang menunggu nuggu jawapan balas dari isu hangat ISMA - MESIR yang sedang bergelora di bumi mesir. Jawapan balas dari pihak BKASM dan YDP nya sendiri, al fadhil us Abdul Aziz Akhimullah Bin Roslan, Yang Di pertua BKASM sesi 2008/09.

Saya sendiri secara peribadi berpuas hati dengan kenyataan yang telah dikeluarkan oleh YDP terhadap tuduhan pihak ISMA-Mesir dalam web mereka yang dirasakan kurang berhati hati dalam menjelaskan sesuatu isu.

Dengan penjelasan yang dikeluarkan ini,Jelas menunjukkan keperibadian YDP BKASM seorang yang berwibawa dan berkeperibadian tinggi.

Mabruk alaik.

Juga diharapkan penjelasan isu ini meleraikan segala isu yang boleh melonggarkan ukhuwwah kita sesama Islam..khususnya kita para pelajar yang masing masing mempunyai misi dan visi ingin melihat ISLAM terus dijulang tinggi.Mari berSatu.

Buang yang keruh, Bina gerak kerja usahasama yang bersepadu demi melihat kemenangan Islam dengan lebih cepat.

Mengapa perlu kita berpecah belah kiranya kita membawa pahaman dan matlamat serta dustur al Quran dan As Sunnah yang sama. Mari berSatu.

Mengapa perlu berbilang Jemaah yang bakal melambatkan kemenangan dan mengurangkan tenaga kerja. Mari berSatu

Mengapa perlu membina Rumah yang baru sekiranya rumah lama masih kukuh cuma perlu di ISlah.. apa salahnya kita memperbaiki rumah itu tanpa membina rumah baru yang lebih lambat prosesnya nanti.contoh..bocor hanya dibumbung.. repair la bumbung..bukan tinggalkan dan bina rumah baru yang belum tentu bumbungnya akan tahan lama .. akan bocor juga nanti.. sekiranya rumah baru pula bocor.adakah akan terus membina rumah yang baru pula???
Mari BerSatu

PMRAM membawa mesej ISLAM.Jelas. Membawa dustur dan corak pentadbiran berdasarkan AL Quran dan AsSunnah.. sepertimana kalian mahukan. jadi,kenapa perlu melarikan diri dari PMRAM lantas mencabar kewibawaan PMRAM dengan membuat program2 yang bertentangan dengan PMRAM, bertembung tarikh, melarikan ahli, dan memecah belahkan kesatuan. PMRAM sudah wujud lama di bumi Mesir.. sudah 76 tahun usianya..Matang. mari BerSatu wahai sahabat yang mahukan ISlam tertegak berdasarkan AlQuran dan Assunnah.

penjelasan ISU..{ http://bkasm.org/index.php?option=com_content&task=view&id=358&Itemid=76}


JAWAPAN BALAS YDP BKASM TERHADAP KENYATAAN ISMA-MESIR PDF

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W,para Sahabat,para Tabie’,Tabie’ Tabiein dan seluruh pendokong agama Allah. Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang kerana Allah S.W.T

Firman Allah SWT

أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَنْ يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الأرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ (٤٥)

Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (Wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, Yang Kami wahyukan kepada mereka. oleh itu Bertanyalah kamu (Wahai golongan musyrik) kepada orang-orang Yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui._Surah An.Nahl ayat 43.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (١٠)

Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat._ Surah Hujurat ayat 10.

Merujuk kepada jawapan balas pihak ISMA-Mesir terhadap kenyataan “Menolak fitnah Isma-Mesir” dari pihak BKASM, saya selaku Yang Di Pertua BKASM dan seluruh Ahli Jawatan Kuasa Tadbir BKASM ingin memberi penjelasan sepertimana yang diminta oleh pihak ISMA-Mesir dan seterusnya menafikan bahawa pihak BKASM terlibat selaku penganjur bersama di dalam menjayakan festival Asean.

Saya Abdul Aziz Akhimullah Bin Roslan, Yang Di pertua BKASM sesi 2008/09 bertanggungjawab untuk menjelaskan berkaitan kehadiran saya di dalam mesyuarat Festival Kebudayaan dan Sukan ASEAN 2009 (FEKSAS) kali ketiga merujuk kepada petikan dari web rasmi ISMA-Mesir;

“Justeru itu, ISMA-Mesir menyarankan agar Saudara Abd Aziz Akhimullah bin Roslan, sebagai Yang Di pertua BKASM menjelaskan kehadiran beliau sendiri ke mseyuarat tersebut kerana beliau sendiri yang menyatakan bahawa beliau mewakili ‘Selangor’ dalam catitan kehadiran yang diedarkan ketika mesyuarat tersebut.”

Di bawah adalah antara penjelasan bagi menafikan dakwaan keterlibatan BKASM selaku penganjur bersama bagi festival tersebut:

  1. MEWAKILI PEGAWAI HEP SELANGOR

Saya ingin menjelaskan bahawa kehadiran saya ke mesyuarat tersebut adalah mewakili pihak pegawai Selangor dan bukannya hadir di atas tiket Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir. Ini berikutan di atas permintaan Pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP) Selangor, Ustaz Abdul Halim Bin Saljadi yang tidak dapat menghadiri mesyuarat tersebut. Saya juga tidak dimaklumkan mengenai agenda mesyuarat itu. Ditegaskan kembali,kehadiran saya hanya mewakili pihak pegawai yang bertindak selaku pemerhati mesyuarat bukan selaku ahli mesyuarat. Saya nyatakan di sini, saya tidak memberikan sebarang respon di dalam mesyuarat tersebut kecuali satu pertanyaan beserta cadangan daripada pengiring saya mengenai maklumat dan prosedur kemasukan ke universiti-universiti tempatan kepada pengarah JPMK.

Menurut muka hadapan laporan minit mesyuarat Festival Asean kali ketiga yang dipaparkan di dalam web ISMA-Mesir, saya dan saudara Mohd Norhan bin Hamsi sebagai pengiring saya berasa kecewa atas kesilapan yang telah dilakukan oleh setiausaha mesyuarat kerana telah menyenaraikan nama kami di bawah ruang senarai kehadiran. Mengikut protokol mesyuarat,sepatutnya nama kami diletakkan di bawah ruang turut hadir kerana mewakili pihak pegawai HEP Selangor sebaris dengan pegawai-pegawai yang hadir di dalam mesyuarat tersebut.

  1. TIADA JEMPUTAN RASMI DARI PIHAK PENGANJUR.

Untuk makluman pihak ISMA-Mesir dan ahli BKASM yang dikasihi Allah, pihak BKASM tidak pernah menerima sebarang jemputan secara lisan atau bertulis daripada pihak Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) untuk bekerjasama menganjurkan Festival ASEAN yang lepas.

BKASM juga tidak ditugaskan untuk memegang mana-mana portfolio dalam jawatankuasa pelaksana program tersebut. Bagaimana pihak ISMA-Mesir boleh mendakwa BKASM terlibat menjayakan festival tersebut dengan hanya berbuktikan penyertaan tidak rasmi saya pada mesyuarat ke tiga?, Dalam masa yang sama, saya tidak menerima sebarang jemputan untuk menghadiri mesyuarat pertama hingga ke mesyuarat terakhir. Seperti yang telah dinyatakan di atas, satu-satunya kehadiran saya pada mesyuarat ke tiga tersebut, hanya mewakili pegawai dan bukan sebagai ahli mesyuarat rasmi seperti ISMA,IQRAM dan lain-lain.

  1. TIADA PENYERTAAN BKASM .

Pihak BKASM tidak menghalang mana-mana ahlinya untuk menyertai program-program yang dianjurkan oleh JPMK, akan tetapi,dalam Festival ASEAN kali ini, pihak BKASM tidak menghantar mana-mana individu atau kumpulan mewakili BKASM sebagai ajk pelaksana atau peserta.

BKASM juga tidak tersenarai sebagai jawatankuasa pelaksana program sebagaimana yang boleh dilihat dalam laporan minit mesyuarat kali pertama :-

1. Asri bin Jaafar (Nadi)

2. Mohd Hafizi (DMAK)

3. Mohd Firdaus Abd Razak (DMAK)

4. Nubli Abd Ghani (Bkan Sabah)

5. Awg. Affzainizam Awg. Aris (Bkan Sabah)

6. Nuraznan Jaafar (N.9)

7. Mohd Farid bin Sallehuddin (BKAN PAHANG)

8. Fahmi Md. Faisol (Negeri Sembilan)

9. Ahmad Tarmizi Hj. Ali (IQRAM)

10. Salman Abdul Rahman (ISMA-Mesir)

11. Salman Al-Farisi Selamat (ISMA-Mesir)

12. 3 wakil Sarawak

13. Syukri Fahmi (Nadi Wafidin)

  1. PENJELASAN BERKAITAN ISTILAH “BKAN”.

Di dalam kenyataan yang dibuat oleh pihak ISMA-Mesir di dalam web rasmi mereka sebelum ini, seperti yang tertera di bawah;

“Festival Asean ini adalah anjuran Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah dengan kerjasama persatuan-persatuan pelajar Malaysia di Mesir.Antara persatuan-persatuan pelajar yang turut serta ialah, PERUBATAN, Institut Qura’ Malaysia Mesir (IQRAM), Badan-badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) seperti Negeri Sembilan, Sarawak, Sabah dan Selangor dan sebuah syarikat anak Melayu, 3a Enterprise.”

Dengan bersangka baik terhadap pihak ISMA-Mesir, BKASM mengandaikan bahawa pihak ISMA-Mesir masih lagi tidak arif tentang penggunaan istilah BKAN seperti kenyataan yang telah dikeluarkan oleh pihak Isma-Mesir

Seperti yang telah dimaklumi oleh persatuan-persatuan pelajar Malaysia di Mesir ini, penggunaan Istilah BKAN, merujuk terus kepada persatuan yang diiktiraf oleh kerajaan negeri yang mewakili anak-anak negeri tersebut. Bagi setiap negeri hanya terdapat satu BKAN sahaja.

Oleh demikian, dakwaan ISMA-Mesir terhadap istilah BKAN Selangor tidak dimaksudkan sebagai BKASM adalah tidak tepat. Ini kerana, Kerajaan Negeri Selangor hanya mengiktiraf BKASM sahaja sebagai persatuan anak-anak Selangor di Mesir ini.

PENEGASAN

Pihak BKASM sekali lagi menegaskan bahawa BKASM tidak terlibat secara langsung sebagai penganjur bersama di dalam Festival Asean anjuran JPMK yang lepas sepertimana tafsiran silap ISMA-Mesir.Dan juga menegaskan tidak akan menarik balik kenyataan BKASM terhadap ISMA-Mesir sebelum ini.

BKASM melahirkan kekesalan terhadap ISMA-Mesir kerana menarik kenyataan rasminya yang asal terhadap BKASM yang merujuk kepada helaian minit mesyuarat Festival Asean kali ketiga dan meminta agar ISMA-Mesir lebih amanah dan bertanggungjawab dengan kenyataan yang telah dikeluarkan. BKASM juga menasihatkan agar ISMA-Mesir lebih berhati-hati dan cermat serta merujuk terlebih dahulu kepada pihak BKASM mengenai perkara yang tidak jelas sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi.

HARAPAN

Semoga dengan penjelasan ini, saya berharap dapat memuaskan hati semua pihak samada daripada pihak ISMA-Mesir mahupun ahli BKASM. Penjelasan ini bukanlah untuk memusuhi sesiapa tetapi hanya untuk memperbetulkan tanggapan salah terhadap BKASM. BKASM juga menyeru seluruh mahasiswa di Mesir dapat menyemai kasih dan sayang walaupun berbeza pandangan dan persatuan.

Harapan kami semoga Allah sentiasa memelihara dan memandu BKASM agar BKASM dapat menjulang Islam ke tempat yang paling tinggi.

Siiru ‘ala barakatillah.

Salam ukhuwwah, salam perjuangan kepada seluruh mahasiswa di Mesir daripada Ahli Jawatankuasa Tadbir BKASM sesi 2008/2009.




Jelas..mabruk buat Pimpinan BKASM.




0 comments

Pengunjung

Kawan Kawan Bosz