Salam Zulhijjah

Posted by bosz Thursday, 19 November 2009

Bismillah walhamdulillah

Dah pon masuk 2 zulhijjah 1430H.. Jom kita puasa sunat Zulhijjah.

Di Mesir sekarang musim sejuk.Musim sejuk ni menjadi kelebihan kepada umat Islam di sini. Masa siang singkat. Maghrib masuk jam 5 ptg. Kalau puasa sunat tu tak la terasa sangat walaupun tak bersahur berat pon. Cuaca sejuk memang cepat lapar.. tapi terasa kuat juga time sejuk nie walaupun tak bersahur. Jadi, jom la sesama kita berpuasa sunat di awal Zulhijjah nie.

Pejabat urusan di Mesir nie pon tutup awal. Lepas zohor dalam jam 1.30 pm atau 2 pm dah tutup. BUkroh (esok) buat urusan. Sekarang saya tengah buat urusan memperbaharui VISA. Doakan dipermudahkan. Kalau tak, jadi pendatang tanpa izin PATI la.

Selamat Menunaikan Ibadah Haji dan Korban

Semalam dah selamat beberapa orang kawan berangkat menunaikan Haji pada tahun ini. Semoga kalian semua selamat pergi, berada, dan menunaikan ibadah Haji di sana. Semoga kalian mendapat Haji Yang Mabrur. Juga buat semua Jemaah Haji yang pergi menunaikan kefarduan pada tahun ini. Doa saya agar semuanya sehat dan tiada kejadian buruk yang menimpa kalian dan kita semua. Teringat kenangan saya menunaikan Haji tahun 2006 yang lalu. Ada rezeki tahun depan nak pergi buat Haji. Mari sama sama doa agar kita menjadi tetamuNya. InsyaAllah.

Kelas dan Imtihan

Sekarang program PMRAM dah ditawaqufkan dan tumpuan ke kelas dan pembelajaran perlu lebih dititik beratkan. Ulama In the Making.. Walaupun banyak cubaan dan gangguan ke atas orang yang nak mengaji Agama nie, tetapi perjuangan mesti diteruskan jua. Lagi kena tekan, lagi melambung kita punya semangat belajar. macam Spring. Melantun. Baru nie dengar heboh di Parlimen Isu MSD cairo batalkan program bacaan hadis. Memang betul pon. Lepas nie, apa yang student tak puas hati. Teraniaya. Hak dipertikaikan. Kita bawa bincang dalam parlimen la.Baru jaguh.

Pelajar Medic di sini pon rancak ke kelas setiap hari. Berbondong bondong pergi kelas pepagi buta dan ada yang balik sampai rumah dekat nak maghrib. Kalau rasa kelas tu habis lewat sampai hari dah gelap.. student wanita nie dinasihatkan agar balik berkumpulan dan diiring oleh student lelaki 2, 3 orang. Kalau tak pon minta tolong ustaz2 kita ambil kat area2 yang sesuai seperti kat sabek atau kat asyir. Bahaya balik time hari dah gelap dik.. awak tu dah la kecil molek.. dihimpit dek arab yang besar gedabak kan payah. Bosz banyak terserempak dengan adik2 tibb yang balik dah senja.. Bosz tak marah sebab diaorang baru balik kelas..tapi fikirkan cara untuk menjamin keselamatan semasa balik tu. Kalau area shoubrawi nak kan musyrif untuk temankan balik rumah, us Bosz boleh cari orang untuk teman. kalau Bosz lapang, bosz pon boleh temankan. ada no hp tak?

Selamat belajar dan ke kelas. Kuliah pon dah makin rancak.

JPMK

saya sokong sangat dengan DESAK. suara mahasiswa yang sedang rancak bergerak di mesir. yang mempertahankan Isu Kutub Sittah. Selagi tak tunaikan 3 janji JPMK kepada PMRAM, selagi itu kita mahasiswa akan mendesak. Boleh tengok desakjpmk.blogspot.com. Hidup DESAK.

Lepas nie Pegawai JPMK jangan buat tindakan melulu dan peringatan jugak untuk pegawai lain jangan terlalu lantang menindas pelajar. Tugas anda di sini menjaga kebajikan pelajar..bukan buat onar.

Teringat saya berkenaan pegawai nie. Ada dengar jugak yang Anak anak Perak nak dihantar dengan Pegawai yang akan menjaga kebajikan anak anak perak di Mesir nie. Ahlan Wa Sahlan di ucapkan kepada pegawai yang bakal di hantar. jangan Hantar pegawai yang ada agenda politik. UMNO lagi jangan. Pegawai yang dihantar harapnya dapat membantu persatuan dan pelajar dalam menguruskan kebajikan pelajar di sini. InsyaAllah.

Lewat Update

Maaf bebanyak pada pengunjung blog yang setia.. syabab.. adik2 us.. pelawat.. abg pudin.. ut ae.. us Khalil.. ramai lagi la.. tak tersebut la pulak ramainya.. blog bersawang lelabah nie memang sengaja di buat.. idea mencurah curah je nak hangatkan 'semalam yang hangat' nie, tapi manusia beralasan.

Tiada alasan yang konkrit.

Menjana Fikrah

Saya runsing dengan penjanaan fikrah pelajar dan mahasiswa sekarang. Acuan yang diterima terlampau pelbagai. Bukan menghalang kepelbagaian fikrah dan ideologi tetapi pemikiran yang berbeza dan bercelaru ini lah yang menyebabkan pepecahan yang lebih besar pada masa mendatang. Terutama untuk berada dalam sebuah parti atau pertubuhan. Pemikiran mahasiswa sekarang tidak terdorong dengan baik. Bahkan kewujudan kepelbagaian persatuan menyebabkan lebih banyak pepecahan yang berlaku. Saya belum mahu mengulas panjang. Biar dulu sampai di situ.

Mahasiswa yang bijak terutamanya mahasiswa Azhar perlu berfikir secara Islamik yang syumul.Lengkap. Meliputi pemikiran sorang yang berakidah yang mantap, berakhlak dan bersahsiah mulia dan terlebih penting dia Faham akan ilmu yang dipelajarinya. Saya pelik bila ada yang mengaji Agama sampai ke Azhar, Jordan , Syria dan lain lain tempat tetapi masih berfikir untuk menyokong toghut dan UMNO atau lain lain pertubuhan yang tidak memperjuangkan Islam. Dasar nya saja sudah tersasar. Dasar Pelembagaan.bukan Al Quran dan As Sunnah. Pelik ada ustaz UMno sebegini. Ntah di mana silap bancuhan atau acuan nya.

Terlebih pelik bila ada pulak yang berbangga menjadi ustaz dan tali barut UMNo. nauzubillah.

Pengunjung

Kawan Kawan Bosz